26-09-2017

Het BKR, Bureau Krediet Registratie, heeft te kampen met een negatief imago. Zij brengt sinds 1964 het leengedrag van de Nederlander in kaart en registreert elke lening/krediet vanaf € 250 die een persoon aangaat. Kredietverstrekkers controleren bij elke aanvraag de BKR registraties van de klant. Veel consumenten zien het BKR, wat als doel een gezonde financiële huishouding voor lenende consumenten heeft, niet als positief maar als noodzakelijk kwaad. Dit is voornamelijk het geval bij mensen met een negatieve codering, gekregen na betalingsachterstanden, achter hun naam. Hoe kom je van die registratie af?

Positieve en negatieve BKR registraties

Ruim 10 miljoen Nederlanders staan geregistreerd in de registers van het BKR. Dit betreft zowel positieve als negatieve registraties. Een positieve krijg je zodra je een lening vanaf € 250 aangaat. Je kunt meerdere positieve registraties hebben; die hebben geen invloed op de aanvraag van een nieuwe lening of hypotheek. Uiteraard speelt jouw totale leencapaciteit wel een rol; als je een nieuwe lening aangaat wordt gekeken welke lopende leningen jij al hebt. Iedereen heeft namelijk een maximaal kredietlimiet zodat lenen verantwoord blijft. Lenen boven deze limiet zou betekenen dat je meer leent dan je normaal gesproken kunt aflossen, met een grote kans op betalingsproblemen.

In geval van betalingsproblemen wijzigt de positieve registratie naar een negatieve codering. Deze A-codering (van achterstand) krijg je achter je naam als je betalingsachterstanden hebt op een lopende lening. Uiteraard kun je deze codering herstellen door de betaling weer op te pakken en de achterstand weg te werken, je krijgt een H-codering (van herstel), maar de registratie blijft wel vijf jaar zichtbaar. Zo’n codering betekent niet per definitie dat je geen nieuwe lening of hypotheek kunt aanvragen. De bank beoordeelt dat per geval.

Verwijderen onterechte negatieve codering

Als u vindt dat u ten onrechte een negatieve codering heeft gekregen kunt u bezwaar maken. U tekent in eerste instantie bezwaar aan bij de betreffende kredietverlener; hij is degene die de melding maakt bij het BKR. Wordt uw bezwaar niet gehonoreerd dan kunt u voor € 50 een klacht indienen bij de Geschillencommissie van het BKR, die onafhankelijk is. Deze commissie doet bindende uitspraken.

Een onterechte negatieve codering laten verwijderen betekent dat u langs de rechter moet. Minister Dijsselbloem van Financiën heeft de kamer laten weten dat wat hem betreft deze gang van zaken veranderd moet worden. Ook is hij van mening dat iemand gratis zijn of haar gegevens moet kunnen opvragen bij het BKR zonder betaling van € 4,95.

Een aantal bedrijven springt slim in op de vraag van consumenten om onterechte coderingen te verwijderen. Zij beweren de negatieve BKR codering ongedaan te kunnen maken. Ons advies is om hiermee niet in zee te gaan maar te kiezen voor de officiële kanalen. Deze bedrijven bieden hun diensten namelijk niet gratis aan; zij berekenen hoge kosten en de slagingskans is klein.

Leen verantwoord, voorkom negatieve codering

Op het moment dat u een verantwoorde lening afsluit en u sluit daarbij een kredietbeschermer af dan dekt u daarmee zoveel mogelijk eventuele betalingsproblemen. De meeste problemen ontstaan na onverwachte gebeurtenissen die invloed hebben op uw inkomen en situatie. Denk hierbij aan een scheiding, ontslag, ziekte en overlijden. Een afgesloten verzekering die de betalingsverplichting (tijdelijk) overneemt of die het verzekerde bedrag laat vrijvallen voorkomt betalingsachterstanden. Verantwoorde leningen en kredieten verkleinen de kans op negatieve coderingen.

Wat zeggen klanten over onze dienstverlening?

Datum: maandag 17 september

“Vanaf het eerste moment een vertrouwd gevoel, dossier werd snel opgepakt en goede tussentijdse terugkoppelingen.”

xx

Bekijk alle 330 beoordelingen

Op trustpilot.com scoren wij een 9.4

5 sterren op Trustpilot

Logo Trustpilot

Actuele rentetarieven

Selecteer de productvorm waarvan u de actuele rentetarieven wilt inzien:


Alle actuele rentetarieven bekijken

Heeft u vragen?

De meeste antwoorden op uw vragen kunt u vinden in onze kennisbank. Heeft u een vraag die niet wordt beantwoord op onze website, of wilt u graag uw mogelijkheden met één van onze specialisten doornemen? Neem dan per e-mail of telefoon contact met ons op.

Ons team staat online 7 dagen per week klaar om uw vragen te beantwoorden.

085 - 760 89 89

Veelgestelde vragen
  • Hoe snel wordt een lening uitbetaald na afsluiten?
    • Zodra de getekende offerte samen met de benodigde stukken retour is ontvangen, wordt deze gecontroleerd en doorgestuurd naar de bank. Normaal gesproken duurt de verwerking bij de bank een, of hooguit enkele, werkdag(en). Zodra de geldverstrekker haar goedkeuring heeft gegeven,... Lees meer
  • Hoeveel kan ik lenen?
    • Op deze vraag is niet een algemeen antwoord te geven; lenen is maatwerk. De hoogte van uw leenbedrag is afhankelijk van meerdere factoren: Leeftijd Inkomen Koophuis of huurwoning BKR codering Hoogte van het leenbedrag Op onze pagina “Hoeveel kan ik lenen?” kunt u een... Lees meer
  • Moet ik een boete betalen bij het oversluiten van mijn lening?
    • Voor het oversluiten van een doorlopend krediet geldt dat dit altijd boetevrij mag. Het is de geldverstrekker niet toegestaan om u een boete of andere vergoeding in rekening te brengen als u uw lening wilt oversluiten. Voor een persoonlijke lening geldt dat als u deze eerder wilt aflossen, de... Lees meer
  • Kan ik extra aflossen, en zo ja, hoe kan ik dit doen?
    • U kunt uw lening altijd extra aflossen. Bij een doorlopend krediet kan dit altijd boetevrij. Bij een persoonlijke lening kunnen hiervoor kosten in rekening gebracht worden. U kunt het in te lossen bedrag overmaken naar de geldverstrekker onder vermelding van uw contractnummer en uw... Lees meer
  • Kan ik zelf de looptijd van mijn lening bepalen?
    • Binnen bepaalde kaders kunt u zelf bepalen wat de looptijd is voor uw lening. Bij een doorlopend krediet wordt de (theoretische) looptijd bepaald door het maandbedrag dat u wenst te betalen. Dat zal altijd minimaal 1% van de kredietlimiet of het saldo zijn. Hoe lager het maandbedrag, hoe... Lees meer

Vraag nu online uw lening aan via ons aanvraagformulier
En ontvang binnen 24 uur een voorstel

Contactgegevens

Vestiging Den Haag

Bezoekadres
Prisma 17a
2495 AS Den Haag

Correspondentieadres
Postbus 1099
2260 BB Leidschendam

T 085 – 760 89 89

info@nederlandskrediet.nl